vw i ford logo
Garaż

VW i Ford znowu razem

Przyjaźń często jest definiowana jako serdeczne stosunki oparte na wzajemnej życzliwości. Stosunki te z czasem zacieśniają się lub rozluźniają. Podobnie bywa w biznesie. Jeśli koniunktura i cele sprzyjają, współpraca zacieśnia się, by obie firmy mogły zyskać. Tak jak w przypadku ogłoszonej niedawno kooperacji Forda i Volkswagena.

Historia współpracy:

To nie pierwszy raz, gdy te firmy współpracują. Na początku lat 90. Ford i VW stworzyli Auto Latina. Była to marka samochodowa działająca w południowej Ameryce, która oferowała szereg modeli współtworzony przez dwóch gigantów. Były to auta przeznaczone stricte na rynki wschodzące takie jak Argentyna.

Współpraca układała się na tyle dobrze, że postanowiono ukrócić hegemonię Renault Espace w Europie w tak wtedy uwielbianym przez europejczyków segmencie rodzinnych minivanów. Tak narodziły się znane z polskich dróg trojaczki VW Sharan, Ford Galaxy i Seat Alhambra (Seat to jedna z marek Volkswagen Auto Group). Ta rodzina przetrwała dwie pełne generacje pomimo tego, że w ankiecie magazynu Topgear z 1999 roku Ford Galaxy został wybrany najmniej satysfakcjonującym samochodem na rynku.

Ford Galaxy, Vw Sharan i Seat Alhambra
Ford Galaxy, Vw Sharan i Seat Alhambra

Wspólna inicjatywa:

W styczniu giganci połączyli siły, by wspólnie tworzyć samochody dostawcze i pick-upy. Współpraca przeszła niemal bez echa, bo nie jest to przecież nic niezwykłego ani dla tych firm, ani dla przemysłu samochodowego w ogóle. By nie być gołosłownym, Toyota współtworzy swoje dostawczaki z Nissanem, a Fiat z Iveco. Pomaga to zmniejszyć koszty zarówno rozwoju, jak i produkcji. Niemniej ostatnie wieści dotyczące współpracy VW i Forda odbiły się głośnym echem. Rozszerzyli oni współpracę na samochody autonomiczne i elektryczne.

Ford Mondeo używany przez Argo AI do rozwoju systemów jazdy autonomicznej
Ford Mondeo używany przez Argo AI do rozwoju systemów jazdy autonomicznej

Volkswagen zainwestuje 2.6 Miliarda Dolarów w Argo AI. Start up z Pitssburga, o którym nikt nie słyszał, dopóki Ford nie zainwestował w niego w 2017 roku. Inwestycja zakłada miliard w gotówce i 1.6 miliarda w zasobach VW, wraz z mieszczącą się w Monachium komórką VW, odpowiadającą za prace związane z samochodami autonomicznymi. Dzięki tej inwestycji wartość Argo wzrośnie do 7 Miliardów Dolarów i da firmie globalny zasięg. Wow. Dodatkowo Ford zyska prawo do wykorzystywaniu platformy MEB, na której VW buduje swoje auta elektryczne. Do 2023 roku ford zakłada produkcję przynajmniej jednego masowego samochodu elektrycznego oraz wyprodukowanie 600000 takich aut w ciągu 6 lat — zobaczymy. Żeby było jasne, firmy nie będą jedną marką ani nie podzielą się zyskami. Współpraca przewiduje jedynie dzielenie technologii.

Konkurencja

Auta elektryczne
Samochody elektryczne

Sukces Tesli zmusza wielkich graczy świata motoryzacyjnego do przyspieszenia prac nad autami elektrycznymi oraz autonomicznymi. Każdy chce załapać się na jak największy kawałek tortu. Volvo ma wsparcie Chin, BMW współpracuje z Jaguar-Land Rover, Toyota z Nissanem, a teraz Ford wraca do współpracy technologicznej z Volkswagenem. Zapytacie, no i co z tego? To, że to bardzo dobre wieści dla nas, użytkowników. Prostych ludzi, którzy chcą mieć jak najlepsze środki transportu za jak najniższą cenę. Kooperacje takie jak ta, pozwalają wierzyć, że auta elektryczne będą coraz bardziej praktyczne, a przy tym tańsze. A to po prostu cieszy.

Loading Facebook Comments ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.