Logo Toyoty Century - złoty feniks na czarnym tle
Garaż

Toyota Century – Pogoń za idealnym komfortem

Trzydzieści lat temu inżynierowie Toyoty zakończyli pracę nad projektem „Flagship:One”, czyli późniejszym Leksusem LS400. Pierwszym autem dywizji Toyoty, której przeznaczeniem było podbicie amerykańskiego rynku samochodów luksusowych. Ta marka była Toyocie potrzebna nie tylko po to, by walczyć z Acurą i Infinity, a także zapowiadaną przez Mazdę marką Amati.
Taka była rzeczywistość na rynku USA. W Japonii rzecz się miała zgoła inaczej. Tam najbardziej luksusowym pojazdem Toyoty od roku 1967 roku była Toyota Century.

Gdy Corona to zbyt mało

Tak jak w Europie segment E kojarzony jest bezpośrednio z niemieckimi rywalami: Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesem E klasy, tak w Japonii rozgrywany jest pomiędzy lokalnymi graczami. Wysocy szczeblem menedżerowie firm w Japonii, do których auta segmentu E są kierowane, wybierali pomiędzy takimi autami Mazdą 929, Mitsubushi Debonair, Hondą Legend czy Toyotą Crown. To były auta menedżerów, lecz czym jeździli ich szefowie ich szefów? Jakie auta wybierali Japończycy, którzy w Europie wybraliby Maybacha, Bentleya lub Rolls-Royce’a?

Pierwsza Toyota Century – Narodziny

Z potrzeby posiadania ultraluksusowej, flagowej limuzyny narodziła się Toyota Century. Zaprezentowana w 1967 roku pierwsza generacja topowego modelu tej marki, która pozostawała w produkcji bez większych zmian przez 30 lat. Nazwa „Century” odnosi się do setnej rocznicy urodzin Sakichiego Toyody, założyciela Toyoty. Legenda głosi, że innym wytłumaczeniem nazwy jest jej niezawodność; samochód, który przetrwa 100 lat. Jednak nie jest to oficjalna wersja, a jedynie legenda.

Pierwsza Toyota Century – Design

Projekt tej ponad pięciometrowej limuzyny powstał na bazie Toyoty Crown Eight. W Europie wszystkie auta danej marki mają logo marki z przodu. Większość aut na rynku Japońskim ma własny emblemat i Century nie jest wyjątkiem. Gotyckie C widnieje nie tylko na szczycie maski, ale też na słupku C podkreślając swoją powagą zdobiącego front złotego feniksa Fushichō z azjatyckiej mitologii, który jest symbolem Rodziny Cesarskiej Japonii. Feniks ten znajduje się nie tylko na grillu, ale też w innych miejscach – np. na dekielkach kół podkreślając statyczność, elegancję i doniosłość Century. Ciekawym zabiegiem stylistycznym były też lusterka na zderzakach, które wtedy były dość popularnym rozwiązaniem, ale z czasem producenci aut odeszli od niego ze względu na bezpieczeństwo pieszych.

Pierwsza Toyota Century – Klientela

Kim byli wspomniani wcześniej szefowie szefów, który mogli sobie pozwolić na jazdę, a raczej na bycie wożonymi w Toyocie Century? Model ten znalazł klientelę, wśród tych, którym nie wypadało być wożonym w zagranicznym samochodzie. W tradycjonalistach, dyrekrorach korporacji, bossach yakuzy czy wreszcie oficjelach państwowych.

Pierwsza Toyota Century – Technika

Przez 30 lat produkcji silnik zmieniał się od 3 do 4 litrów o mocy od 172 do 190 koni mechanicznych. 190 KM z 4 litrów pojemności w 1997 roku – wartość wręcz zabawna. Pomimo tego, że można było wybrać tryb sportowy pracy czterobiegowej, automatycznej przekładni, ten samochodów nigdy nie miał być szybki. Ten model miał być bezszelestnie cichy, a jazda w nim miała być płynną, niczym niezachwianą przyjemnością – i taka była.

Wewnątrz kierowca miał do dyspozycji elektroniczną deskę rozdzielczą, elektrycznie sterowane szyby (włącznie z tymi małymi przy słupku C oraz po stronie pasażera z przodu). Oraz np. telefon wbudowany w kierownicę. Pod stopami dywaniki są bardzo grube i opcjonalnie miały wyszyty różany wzór, by jeszcze bardziej podkreślać luksus wnętrza. Jednak w tym aucie chodzi przede wszystkim o komfort podróży na tylnej kanapie.

Pierwsza Toyota Century – Komfort

Luksus otaczjący pasażerów nawet dziś robi wrażenie . Zacznijmy od tego, że Japończycy uznali, że tylko w słabiej wyposażonych wersjach wnętrze będzie obszyte skórą. W końcu skóra potrafi się nieprzyjemnie nagrzać, a podróż może być zaburzona poprzez niechciane uślizgi pasażerów.

Większość Toyot Century ma tapicerkę wykonaną z wysokojakościowej wełny! Jest to jedyny znany mi model samochodu, który seryjnie oferował (i nadal oferuje, ale o tym później) wełnianą tapicerkę. Kanapy, wszystkie fotele, dywaniki, a nawet boczki drzwi obszywane były cudowną wełną o splocie typu „heather”. Jest to splot, który polega na przeszywaniu ze sobą dwóch kolorów, co pozwala na uzyskiwanie kontrastujących wzorów. Jest to też jeden z droższych w produkcji splotów. Oba fotele z tyłu są sterowane elektrycznie w kilku płaszczyznach, co pozwala obrać idealną dla siebie pozycję.


Na tylnej kanapie znajdziemy też śmietniczek, centrum sterowania stereo (włącznie z pilotem do niego i klimatyzacji, która jest dwustrefowa), koronkowe kurtyny na każdym z okien i coś jeszcze, co wyróżnia Century spośród innych aut. Żeby zapewnić maksymalny komfort, na suficie pomiędzy przednimi siedziskami jest panel elektrycznie sterowanego fotela pasażera. Można go odsunąć, żeby zapewnić sobie więcej miejsca na nogi. Co więcej, środek tego fotela otwiera się, a po jej otworzeniu możemy położyć sobie nogi na przednim fotelu i prawdziwie odpocząć podczas długiej podróży. Co więcej – kanapa ma funkcje masażu, by ulżyć zmęczonym plecom. W podłokietniku zaś znajduje się magnetofon, który nie tylko pozwala odtworzyć swoje ulubione kasety, ale też nagrywać rozmowę czy notatki biznesowe. Po jakże relaksującej podróży możemy zaś sprawdzić, czy jesteśmy gotowi na kolejne spotkanie przy pomocy wysuwanego z sufitu, podświetlanego i regulowanego lusterka. To jest Luksus przez wielkie L.

Druga Toyota Century – Poprawić ideał

Trwająca wiele lat produkcja pierwszej generacji flagowego modelu Toyoty musiała dobiec końca. Pomimo dwóch modernizacji i wprowadzania nowych rozwiązań był to samochód przestarzały. Toyota zdecydowała się zakończyć produkcję w 1997 roku, jednocześnie przedstawiając następczynię. Drugą generację Toyoty Century przedstawiono w kwietniu 1997 roku i choć z zewnątrz mogło się wydawać, że to kolejny lifting, była to kompletnie nowa generacja.

Czarna Toyota Century 2 generacji
Toyota Century 2 generacji
źródło: www.google.com

Druga Toyota Century – Design

Jak wspomniałem wcześniej, zmiany z zewnątrz były bardzo zachowawcze. Zaokrąglono i unowocześniono całą bryłę pojazdu. Feniks wciąż zdobił przód samochodu, tym razem jednak podkreślony został przez przestrzenny grill. Emblemat gotyckiego C wciąż jest zarówno na masce, jak i na słupku C, gdzie towarzyszy mu oznaczenie V12. Tył auta również zachowuje styl retro dzięki ułożonym poziomo lampom i wciąż rozstrzelonemu napisowi CENTURY w centrum. Dla tych, który chcą mieć krzykliwe, “pokazowe” auto jest Toyota Crown Majesta o niemalże tych samych wymiarach. Century to samochód dla klientów, którzy cenią tradycję. Gdy inni producenci rozszerzali możliwości personalizacji, Century oferowana była w zaledwie pięciu kolorach zaprojektowanych dla modelu Century i dostępnych jedynie w tym modelu. Toyota Century to nie jest auto, którym bogaty człowiek chce się popisywać. Pokreśla to sama Toyota mówiąc o filozofii modelu ale o tym za chwilę.

Druga Toyota Century – Technika

Pomimo powstania marki Leksus, Toyota Century utrzymała pozycje flagowego modelu producenta. Tym samym stając się jedyną propozycją Toyoty, która plasuje się powyżej wszystkich aut z oferty Leksusa. Toyota Century drugiej generacji napędzana pięciolitrową jednostką V12 o 48 zaworach umieszczoną z przodu i napędem na tył pozostaje do dziś jedynym japońskim samochodem, w którym zastosowano tak prestiżowy napęd. Oficjalnie podawana moc to 280KM. Faktycznie była wyższa, prezentowanie takiej wartości wynikało z gentelmenskiej umowy japońskich producentów aut, by auta miały nie więcej niż 280KM. Silnik ten zestawiono początkowo z czterobiegowym, a następnie (po 2005) z 6 biegowym „inteligentnym” automatem. Wraz z mechaniczno-pneumatycznym zawieszeniem cały pojazd został zestrojony z myślą o komforcie podróży. Ciekawą opcją w latach 2003-2004 było dostosowanie tej jednostki do CNG. Innym, wartym uwagi rozwiązaniem był system telemetryczny G-BOOK oferowany po roku 2006. Pozwalał między innymi połączyć z samochodem swój telefon czy laptopa.

Druga Toyota Century – Komfort

W dziedzinie komfortu również nastąpił rozwój bez rewolucji. Wciąż najchętniej wybieraną była wełna przeważnie szara dzięki łatwości utrzymania jej w idealnym stanie. Klienci mogli też opcjonalnie przyciemnić szyby w miejsce koronowych zasłon. Większość kupców, preferowała jednak zasłony. Przyciemniane szyby za bardzo zwracają na siebie uwagę, a to jest niepożądane. Oprócz tego Japończycy, pomimo tendencji do bycia skromnymi lubią być widoczni w Toyocie Century. Na pokładzie zawitał zdecydowanie unowocześniony system multimedialny wraz z odtwarzaczem DVD i dużym ekranem. Moim ulubionym elementem wnętrza, w którym idealnie widać ewolucję modelu Century widać w….wewnętrznych klamkach. Jedynym powodem, dla którego Toyota zdecydowała się zmienić mechanizm otwierania drzwi od wewnątrz z mechanicznego na elektryczny, jest to, że dźwięk mechanicznego systemu otwierania drzwi jest „zbyt natrętny”. Samych drzwi również nie trzeba było zamykać do końca, gdy tylko drzwi dotkną zatrzasku, samoczynnie dokończą proces za użytkownika. Tak dąży się do perfekcyjnego komfortu.

Druga Toyota Century – Century Royal

Oprócz „zwykłej” Toyoty Century powstało cztery egzemplarze Toyoty Century Royal bezpośrednio na zamówienie Rodziny Cesarskiej. Dwór zamówił 5, ale ze względu na ogromne koszty sfinalizowano jedynie cztery pojazdy. Każdy o innym przeznaczeniu. Jako że są to mocno przebudowane samochody (Empress 1 ma np. marmurowe progi) i posiadają wiele specjalnych oznaczeń uważam, że warto się z nimi zapoznać dokładniej. Można to zrobić np.tutaj.

Trzecia Toyota Century – Umarł król, niech żyje król

Toyota Century 3 generacji
Toyota Century 3 generacji
źródło: www.google.com

W Lutym 2017 roku, po dwudziestu latach produkcji, Toyota zdecydowała się na zakończenie życia drugiej generacji Toyoty Century. W październiku tego samego roku zaprezentowano trzecią generację tej prestiżowej limuzyny. Samochód zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Tokio idealnie łączy ze sobą pojęcia dziedzictwa i ewolucji, a wraz z nimi wybitne rzemiosło i najwyższej jakości metody produkcji.

Trzecia Toyota Century – Design

W najnowszym wcieleniu podwójna struktura grilla została utrzymana. Proste linie podkreślają szerokość i posturę samochodu. W linii bocznej można dostrzec wpływ wersji Royal. Widać jak zmieniony profil podłogi i tylnego słupka kładą nacisk na podkreślenie tyłu samochodu. To pasażerowie na tylnej kanapie są tymi, na których w tym aucie należy zwrócić uwagę. Z tyłu poziome, podzielone na segmenty reflektory nawiązują do poprzednich modeli i stylu retro. Jednocześnie dzięki temu, jak są zaprojektowane, poszerzają optycznie sylwetkę i dodają jej dostojności. Utrzymany został też rozstrzelony napis Century na środku klapy bagażnika.

Trzecia Toyota Century – Technika

Jednostka V12 została zastąpiono układem hybrydowym z silnikiem V8 znanym z Leksusa LS600h, co oznacza około 400KM. To wartość zdecydowanie wystarczająca do sprawnego poruszania się pomiędzy spotkaniami biznesowymi wysokiego szczebla. Toyota Century zyskała też najnowsze rozwiązania techniczne z zakresu bezpieczeństwa takie jak np. HELPNET, który automatycznie zgłasza Policji i innym służbom w razie aktywacji poduszki powietrznej. Oprócz tego przeprojektowano lub stworzono szereg innowacji z zakresu komfortu. Te ciekawsze to np. przepracowane pneumatyczne zawieszenie, nowe materiały dźwiękochłonne, aktywna redukcja szumów czy nowe, specjalnie opracowane opony. Wszystko to, co poprawia jakość podróży i ogranicza wibracje docierające do kabiny.

Trzecia Toyota Century – Komfort

Wnętrze Toyoty Century 3 generacji
Wnętrze 3 generacji
źródło: www.google.com

Kabina sama w sobie również uległa modyfikacjom. Wspomniane wcześniej modyfikacje designu pozwoliły uzyskać (jeszcze) więcej przestrzeni na tylnej kanapie. Całość wnętrza po raz kolejny obszyto wełną o splocie typu heather. Oprócz tego pokładowy system rozrywki przystosowano do standardów tej klasy włącznie z zamontowaniem ogromnego, 20-calowego ekranu i systememu audio o 20 głośnikach. Oczywiście wciąż standardem jest elektryczne sterowanie fotela pasażera z poziomu tylnej kanapy, oraz jego otwierana część. Do tego bardzo rozbudowane funkcje masażu, koronkowe zasłony i szereg innych udogodnień.

Trzecia Toyota Century – GRMN

Gdy można by pomyśleć, że tworząc tak majestatyczny, wybornie wyposażony komfortowy samochód Toyota przeszła samą siebie. Okazuje się jednak, że można zrobić jeszcze jeden krok.


W Polsce mało znany jest skrót GRMN. Jest to sportowy oddział Toyoty, który nazywa się Gazoo Racing Masters of the Nürburgring. We wrześniu 2018 roku zaczęło mówić się o tym, że Toyota może szykować usportowioną wersję Toyoty Century. Co więcej, CEO Toyota Motors, pan Akio Toyoda pojawił się na jednym z publicznych eventów w Century zmodyfikowanym przez GRMN. W Listopadzie z kolei na Toyota GAZOO Racing Festival zaprezentowano Toyotę Century GRMN obok nowej Supry, a następnie wystawiono czarną Century GRMN na Salonie Samochodowym w Tokyo(2019). To wszystko wskazuje, że Toyota faktycznie bada rynek pod kątem takiego samochodu.


Oprócz wersji GRMN niedługo pojawi się na Japońskich ulicach inna specjalna wersja Toyoty Century. Rodzina Cesarska zamówiła wersję z przeznaczeniem na parady. Głównym życzeniem jest otwarty dach.

Czym jest Toyota Century?

Toyota Century to dla mnie kwintesencja Japońskiego pościgu za doskonałością. Samochody pod tą nazwą sprzedawane są od ponad 50 lat, a całkowitego przebudowania doczekały się dopiero trzeci raz.

Każda Toyota Century to niemal ręcznie wykonany w przeznaczonej tylko dla niej fabryce produkt, łączący setki godzin rzemieślniczej pracy poświęconej na elementy takie jak ręcznie rzeźbione logo.

Każda Toyota Century to symbol, którego nie da się po prostu zamówić. Trzeba się po niego wybrać osobiście do specjalnych Toyota Store na terenie Japonii.

Każda Toyota Century to emancypacja dążenia do perfekcji, oficjalnie przedstawiony jako  „coś osiągalnego jedynie przez uporczywą pracę, która robiona jest w prostym, formalnym garniturze.

Każda Toyota Century jest celem. Zarówno dla Toyoty, jak i każdego szczęśliwca, który w końcu może sobie na nią pozwolić.

Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Enable Notifications    OK No thanks