Garaż

Mazda MX-5 – niedościgniony ideał

Jeszcze jako nastolatek, chciałem mieć kabriolet. Auta bez dachu zawsze kojarzyły mi się z wolnością. Niestety, w związku z tym, że wybór mojego pierwszego auta nie należał do mnie, skończyłem w sedanie z połowy lat 90. Nie zmienia to faktu, że moja obsesja na punkcie kabrioletów ma się dobrze do tej pory. Dzisiaj w Garażu o jedno z aut moich marzeń — Mazda MX-5.

Jinba-Ittai – intuicyjna jedność

Od samego początku, już na etapie projektowania MX-5 powstawała zgodnie z filozofią Jinba-Ittai. Termin ten wywodzi się ona z japońskiej sztuki Yabusame, czyli strzelectwa konnego. Oznacza on jedność, jaką stanowią koń i jeździec. Chodziło o stworzenie auta, w którym kierowca będzie jego integralną częścią. W założeniu auto miało dawać czystą przyjemność z prowadzenia i współpracować z kierowcą. Samochód i kierowca w perfekcyjnej harmonii. Mazda trzyma się tego założenia do dziś, a samo Jinba-Ittai, stało się jednym z haseł marki.

Mazda Experiment

Pracę nad pierwszym roadsterem od Mazdy zaczęły się już w roku 1982. Kalifornijski oddział Mazdy, który podjął się projektowania auta, zaproponował połączenie napędu na tylne koła z silnikiem położonym w z przodu, pomiędzy przednią osią i fotelem kierowcy. Dzięki temu uzyskano rozkład masy 50:50.

Prototypy pierwszej generacji MX-5 (źródło: motor1.com)

Projekt został ostatecznie zatwierdzony w 1986 roku i zaprezentowany na Chicago Auto Show na początku 1989 roku, pod nazwą MX-5 (Mazda Experiment no. 5). W Stanach używano natomiast nazwy Miata.

Pierwsza generacja — Mazda MX-5 NA

Samochód trafił na rynek już w 1989 roku, kolejno na rynek Japoński, później do USA i Europy. Pierwotnie MX-5 napędzał silnik 1.6, o mocy 117 KM, który zestawiono z 5-biegową manualną skrzynią biegów. To połączenie pozwalało rozpędzić się do setki w 7,9 s, oraz osiągnąć prędkość 210 km/h. Zastosowano również niezależne dwuwahaczowe zawieszenie, ze stabilizatorem poprzecznym na obu osiach. Dodając do tego niską masę, auto dawało niesamowitą frajdę z jazdy.

Niewielkie aerodynamiczne nadwozie, któremu uroku dodawały otwierane lampy, szybko zdobyło serca całego świata motoryzacyjnego. Opcja dokupienia oddzielnie montowanego twardego dachu sprawiała, że auto można było bez problemu użytkować w zimie. Auto zbierało bardzo dobre recenzje, które chwaliły design, prowadzenie i przyjemność jazdy. Pierwsza generacja nagrodzona została tytułem Samochód Roku 1989 według magazynu Wheels Magazine.

W 1994 Mazda wzmocniła konstrukcję nadwozia, zmieniając przy tym silnik na 1.8, połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Nowy silnik dawał nam do dyspozycji 133 KM. Silnik 1.6 dalej był dostępny, natomiast stanowił on niskobudżetową wersję. Jego moc obniżono do 90 KM.

Produkcję pierwszej generacji zakończono w 1997 roku. Zbudowała sobie pozycję kultowego auta. Obecnie zadbane modele osiągają cenę nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Druga generacja — Mazda MX-5 NB

W 1998 rozpoczęto produkcję drugiej generacji. Dalej wykorzystywano ten sam silnik 1.8, natomiast jego moc podniesiono do 140kKM. Osiągał on 100 km/h w 7,5s i rozwijał prędkość maksymalną 210 km/h. Wersja 1.6 dalej pozostawała w sprzedaży, z niezmienionymi parametrami.

W NB ulepszono zawieszenie i hamulce, dodano opcjonalny ABS, powiększono felgi i koła.

Ze względu na nowe wytyczne dotyczące bezpieczeństwa zrezygnowano z charakterystycznych otwieranych lamp. Całe nadwozie zostało nieznacznie poszerzone. Ponownie oferowano możliwość dokupienia twardego dachu.

Wersja podstawowa doczekała się Faceliftingu w 2001, który wprowadził drobne zmiany w wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym. Miały one nadać modelowi bardziej sportowego charakteru.

MX-5 10th Anniversary Model

W 1999 Mazda wypuściła limitowaną edycję na dziesięciolecie powstania modelu MX-5. Potocznie nazywana 10AE, wypuszczana była w kolorze nazywanym Innocent Blue. Zastosowano tutaj inną skrzynię biegów oraz wymieniono niektóre elementy podwozia. Samochody z tej serii posiadały własne numery seryjne, a wraz z zakupem otrzymywało się certyfikat autentyczności podpisany przez ówczesnego prezesa Mazdy Jamesa e. Millera. Wyprodukowano łącznie 7500 sztuk edycji 10AE.

Trzecia generacja — Mazda MX-5 NC

Pierwsze modele trzeciej generacji wyprodukowane zostały w 2005 roku. Dużą nowością były zmiany wprowadzone w zawieszeniu (tylne zmieniono z wahaczowego na niezależne). Zrezygnowano również z budżetowego 1.6, na rzecz silników 1.8 (126 KM) z 5-biegową i 2.0 (158 KM) z 6-biegową skrzynią manualną. Obydwa silniki były również dostępne z sześciostopniowym automatem. Dodano systemy kontroli trakcji oraz ESP w celu poprawy bezpieczeństwa.  Nie był to jednak koniec innowacji. W drugim roku produkcji wprowadzono wersję Roadster Coupe, wyróżniającą się składanym hardtopem.

Trzecia generacja, podobnie jak poprzednie, spotkała się z bardzo ciepłym odbiorem. Zajęła również 2 miejsce w konkursie World Car of the Year 2006.

MX-5 20th Anniversary Edition

Ciekawą odmianą trzeciej generacji Miaty była ta wyprodukowana na dwudziestolecie modelu – 20th Anniversary Edition. Wyrodukowana w nakładzie 2000 sztuk, dostępna tylko na rynku europejskim. Wersja ta posiadała silnik 1.8, który nawiązywał do pierwszej generacji MX-5. Podobnie jak edycja na pierwsze dziesięciolecie, każda z nich posiada swój unikalny numer seryjny. Dostępne były tylko w oryginalnych kolorach z pierwszego roku produkcji modelu NA.

Czwarta generacja — Mazda MX-5 ND

Czwartą generację zaprezentowano w 2014 roku. Auto powstało na wzór pierwszej MX-5. Nowa MX-5 została zbudowana praktycznie od początku. Priorytetem, podobnie jak w pierwowzorze było stworzenie uczucia jedności kierowcy z autem.

ND produkowana jest przy współpracy z Fiatem, której wynikiem poza MX-5 jest Fiat 124 Spider. Różnią się one silnikami oraz większością części blacharskich i mechanicznych, mając przy tym dużo wspólnego we wnętrzu auta.

Nowa MX-5 urzeka wyglądem. Moim zdaniem jest to najładniejsza generacja, poza klasycznym NA. Początkowo dostępna tylko w wersji roadster. W 2016 zaprezentowano model Rectable Fastback (w skrócie RF), który posiada przemodelowane nadwozie z twardym dachem.

Dostępne są silniki 1.5 SkyActiv-G o mocy 131 KM oraz 2.0 SkyActiv o mocy 165 KM. Obydwa są dostępne z 6-biegowymi skrzyniami, zarówno automatycznymi, jak i manualnymi. Samochód odchudzono o 100 kg w porównaniu z poprzednią generacją. Był on też mniejszy od trzeciej generacji Miaty.

Ceny zaczynają się od około 95 tys. złotych.

Najlepiej sprzedający się kabriolet w historii

W 2000 roku Mazda MX-5 znalazła się w Księdze Rekordów Guinessa jako najlepiej sprzedający się sportowy kabriolet na świecie. Pozostaje ona jednym z najbardziej popularnych aut tego typu do dzisiaj. Dzięki temu modelowi Mazda wpisała się na zawsze w karty historii motoryzacji.

Współzałożyciel i były redaktor Szycinamiare.pl

Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Enable Notifications    OK No thanks