Ferrari 250 GTO
Garaż

Ferrari 250 GTO – Motoryzacyjne dzieło sztuki

Jaki jest najbardziej pożądany samochód na świecie? Czy możemy nazwać tak np. VW Golfa, bo tak wielu młodych ludzi chce sobie go sprawić jako pierwsze auto? A może bardziej trafne będzie wskazanie Toyoty Century, która wedle producenta ma stanowić zwieńczenie wysiłków w pracy? Mogłoby się wydawać, że nie da się wskazać jednego samochodu, który nosiłby takie miano. A jednak jest jeden, który każdy kolekcjoner chciałby mieć. Auto, które otwiera drzwi na każdą motoryzacyjną imprezę. Samochód, który jest tak wyjątkowy, że przyćmi każdy inny posiadany wóz. Tym samochodem jest Ferrari 250 GTO.

Historia GTO

Ferrari 250 GTO produkowano od 1962 do 1964 roku. Model powstał ze względu na wymogi homologacyjne. FIA wymagało 100 egzemplarzy drogowych każdego ścigającego się w Grupie 3 Grand Turismo, ale dzięki sztuczkom przy numerach VIN Ferrari wyprodukowało jedynie 36 egzemplarzy. Gdy zjawiła się komisja Ferrari przerzucał pojazdy pomiędzy parkingami, w międzyczasie zabawiając gości rozmowami i sprawiał wrażenie, że wszystkie 100 aut jest przed nimi. Tymczasem w numerach VIN przeskakiwano co kilka, by sprawiać wrażenie, że istnieje więcej pojazdów niż faktycznie. Litery GTO w nazwie to Gran Turismo Omologata, co z włoskiego oznacza po prostu „Homologowany pojazd typu Grand Turing” zaś liczba 250 to pojemność każdego z cylindrów w calach sześciennych.

 Tipo 168 Colombo - silnik Ferrari 250 GTO
Tipo 168 Colombo – silnik

Ten samochód to podsumowanie filozofii budowania samochodów przez Enzo Ferrariego. Najwyższej próby stylistyka i osiągi. Było to możliwe przede wszystkim dzięki Giotto Bizzarriniemu, który prowadził testy 250 GTO w tunelu aerodynamicznym oraz Sergio Scaglietti, który projektował to ponadczasowe nadwozie. Do napędu użyto silnika Tipo 168 Colombo. To jednostka V12 o pojemności 3 litrów używana wcześniej w 250 Testa Rossa, która wygrała Le Mans. Silnik ten miał 296 KM i 294 Nm. Auta były ręcznie produkowane, przez co każdy egzemplarz różni się od siebie. Wynikało to nie tylko z preferencji klienta, ale też różnych widocznych i niewidocznych poprawek, które były wprowadzane w trakcie produkcji. 

Wyjątkowy egzemplarz GTO

Jak szybkie było Ferrari 250 GTO? Najsłynniejszym i aktualnie najdroższym sprzedanym na aukcji egzemplarzem jest ten o numerze 3413. Był to trzeci z 36 zbudowanych samochodów. Jeden z czterech, które zostały poddane liftingowi przez Scagliettiego do Serii 2 GTO/64. Jednocześnie jedno z zaledwie 7 aut, które otrzymały ten bardziej agresywny wygląd. W sumie egzemplarz 3413 wygrał 21 wyścigów w latach 1962-1964. Między innymi ten najważniejszy, GP w Targa Florino, dzięki któremu Ferrari wygrało mistrzostwo konstruktorów w 1964.

Ferrari 250 GTO nr 3413
Ferrari 250 GTO nr 3413

Taka historia jednak ma swoją cenę. Dom aukcyjny RM Sotheby’s sprzedał Ferrari 250 GTO nr 3413 w sierpniu 2018 roku za $48,405,000. Jest to do dziś najdroższe auto sprzedane na aukcji. Natomiast dwa miesiące wcześniej, w czerwcu tego samego roku ujawniono transakcję, która odbyła się w kwietniu. Właściciela zmieniło srebrne ferrari 250 GTO z 1963 roku, które wygrało Tour de France. Cena? $70,000,000 i jednocześnie tytuł najdroższego auta świata. Ciekawostką jest to, że w 1962 roku można było kupić 250 GTO za $18.500, jeżeli było się zaakceptowanym przez Enzo Ferrariego.

Najdroższe auto świata - Ferrari 250 GTO nr 4153 GT
Najdroższe auto świata – Ferrari 250 GTO nr 4153 GT

Dzieło Sztuki — oficjalnie

Pomimo tych wszystkich faktów to wciąż tylko auto, prawda? No właśnie nie, nie prawda. Kilka dni temu świat obiegła informacja, że sąd w Bolonii ogłosił werdykt i uznał Ferrari 250 GTO za dzieło sztuki. Dosłownie. Rozprawa odbyła się, ponieważ firma w Modenie chciała wyprodukować repliki GTO. Ferrari podało ich do sądu jako naruszenie własności intelektualnej i wygrało. Rzecznik prasowy marki z Maranello w wywiadzie dla The Daily Telegraph powiedział: „To pierwszy przypadek w historii, gdy auto zostało zatwierdzone jako dzieło sztuki. Jednak nie tylko piękno czyni 250 GTO wyjątkowym, ale też historia wyścigowa”. Decyzja sądu chroni wszelkie zmiany w Ferrari 250 GTO. Sąd stwierdził, że jego wartość artystyczna została wielokrotnie potwierdzona nagrodami i wszelkie prawa produkcji, komercjalizacji i promocji należą do Ferrari.

Ferrari 250 GTO — ikona

Ferrari 250 GTO to cudowna maszyna. Inżynieryjne osiągnięcie swoich czasów. Święty Graal kolekcjonerów na całym świecie, którego posiadanie daje wstęp na wszelkie imprezy motoryzacyjne oraz członkostwo w elitarnym klubie posiadaczy, którzy organizują własne spotkania w zjawiskowych miejscach na całym świecie. Ferrari 250 GTO to ikona motoryzacji, która do dziś zachwyca. Od teraz można oficjalnie nazywać je dziełem sztuki i muszę przyznać, że nie znam auta, które bardziej na to zasługuje.

Loading Facebook Comments ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.