blokowanie kolorów
Atelier

Blokowanie kolorów – jak kolory mieszać, żeby nie namieszać

W 15 odcinku podcastu rozpocząłem z Bartkiem rozmowę o czymś, co ostatnio nie daje mi spokoju. Blokowanie kolorów to jedno z tych zagadnień technicznych, które (zwłaszcza na początku) wydaje się ciężkie do opanowania. Jednakże po opanowaniu zyskujemy idealnie skomponowane kolorystycznie stylizacje. Tym bardziej smuci fakt, że nie za wiele można znaleźć o blokowaniu kolorów w polskim internecie. Dlatego właśnie postanowiłem przybliżyć Wam to zagadnienie!

Kwadratowe początki

Poszukując początków Blokowania Kolorów, trzeba udać się do pracowni Pieta Mondriana. Ten holenderski malarz szukał swojego stylu w upraszczaniu form do niezbędnego minimum. Z czasem jego obrazy przybrały formę prostopadłych linii tworzących siatkę czworokątów w różnych kolorach. Pomimo dążenia do tak prostego, geometrycznego stylu, jego obrazy wyróżniały się dzięki twardej abstrakcyjności i wyrazistym kontrastom. Z biegiem lat Mondrian nazwał swój styl Neo-Plastycyzmem.

 Piet Mondriaan Tytuł: Composition with Large Red Plane, Yellow, Black, Gray and Blue
Piet Mondriaan Tytuł: Composition with Large Red Plane, Yellow, Black, Gray and Blue

Pomimo tego, że Mondrian tworzył na przełomie wieków, to trend Neoplastycyzmu zdominował modę dopiero w latach 60. Ten trend nazwano Mod-fashion. Były bardzo popularne, między innymi wśród młodzieży Londynu. Ten nurt w modzie odzwierciedlał styl Pieta, poprzez łączenie z pozoru niedopasowanych, bloków kolorów, które różniły się odcieniami i nasyceniem. Pomimo tego, że ten styl kojarzony jest obecnie z wykończeniem wnętrz, retro-entuzjaści coraz częściej wracają do niego. Co więcej, jeśli się odrodzi, prawdopodobnie wyznaczy kierunek, w którym podąży moda w przyszłości.

Blokowanie kolorów w praktyce

Żeby zrozumieć blokowanie kolorów w praktyce, najpierw trzeba zrozumieć koło kolorów. Spokojnie, to tylko brzmi trudno, a tak naprawdę jest proste.

Po pierwsze mamy trzy kolory podstawowe: Czerwony, Niebieski i Żółty. Następnie, kolory drugiego i trzeciego rzędu, które otrzymujemy poprzez łączenie kolorów podstawowych ze sobą.

GIF prezentujący koło kolorów i to jak powstają poszczególne barwy

Nasycenie i Jasność

Ważne, żeby pamiętać, że na kole kolorów wszystkie odcienie są jasne i mocno nasycone. W praktyce będą, a nawet powinny, różnić się nie tylko jasnością, ale też nasyceniem. To jest o tyle ważne, że odblokowuje nam praktycznie nieskończoną ilość kolorów. Wszystko, co trzeba zrobić to dodać czarnego lub białego do dowolnego innego koloru. Oprócz tego można zmienić jego nasycenie, co dodatkowo wzbogaca nasz wybór.

Jak to robić?

Są cztery główne sposoby blokowania kolorów podczas stylizowania. Nasze kompozycje mogą być: Monochromatyczne, Analogiczne, Komplementarne i Triadyczne.

Monochromatyczne blokowanie kolorów

W najprostszych słowach monochromatyczne blokowanie kolorów polega na połączeniu ze sobą kilku odcieni jednego koloru. Pomimo tego, że jest to najprostszy do opanowania sposób, trzeba pamiętać o tym, by gotowa stylizacja nie wyglądała jak kostium ani jakby składała się ze znoszonych, starych ubrań. Żeby to się udało, trzeba zróżnicować nasycenie i jasność użytych odcieni tak, by uwidocznić, że kolory to efekt zamierzony, a nie przypadek. Dodatkowym zabiegiem jest zróżnicowanie materiałów i ich struktury, co pozwala uzyskać ciekawy efekt głębi.

Monochromatyczna stylizacja oparta na kolorze niebieskim
Monochromatyczna stylizacja oparta na kolorze niebieskim

Analogiczne blokowanie kolorów

Kolory analogiczne to takie, które na kole kolorów znajdują się obok siebie. Kompozycje monochromatyczne w dłuższej perspektywie mogą wydawać się nudne. Użycie kolorów analogicznych pozwala na wyniesienie swojego stylu na nowy poziom. Żeby uzyskać najlepszy efekt, użyjemy trzech kolorów; albo sąsiadujące ze sobą na kole kolorów, albo dwa sąsiadujące i jeden naturalny np. Biały.

Kolory analogiczne (żółty i zielony) o bardzo zróżnicowanym nasyceniu i jasności
Kolory analogiczne (żółty i zielony) o bardzo zróżnicowanym nasyceniu i jasności

Komplementarne blokowanie kolorów

Trzecią metodą jest używanie kolorów komplementarnych, czyli takich, które znajdują się naprzeciwko siebie na kole kolorów. Rzecz w tym, że taka stylizacja może wyglądać świetnie, ale może też wyglądać bardzo, bardzo źle. Rzecz polega na tym, że z natury takie kolory bardzo mocno ze sobą kontrastują. Przez to gdy użyjemy ich obok siebie, będą wzajemnie podbijały ten efekt. Jednak jest kilka sposobów na to, żeby uniknąć mocnego skontrastowania.

Dzięki zróżnicowaniu nasycenia i wzorów czerwony i niebieski nie rażą, a tworzą zgrany duet
Dzięki zróżnicowaniu nasycenia i wzorów czerwony i niebieski nie rażą, a tworzą zgrany duet

Użyj jednego koloru dominującego

Gdy dobierasz kolory, ustal, który kolor jest dominujący. Następnie niech większość ubrań będzie w tym kolorze o różnych odcieniach i nasyceniu. Drugi kolor posłuży jako balans dla koloru wiodącego.

Dodaj jeden kolor naturalny

Użyj jednej z barw naturalnych, żeby złagodzić kontrast. Mogą to być dodatki lub element pomiędzy dwoma głównymi kolorami. Dzięki swojej łagodności barwy naturalne potrafią niebywale wygasić ostre kontrasty.

Użyj kolorów analogicznych

Zamiast kolorów stricte komplementarnych użyj tych, które z nimi sąsiadują. Dla przykładu parując ze sobą zielony i czerwony użyj bordo i oliwki. W ten sposób uzyskujemy bardzo przyjemną jesienną stylizację, zamiast bardzo rażącego kontrastu kojarzącego się z plastikową, świąteczną choinką.

Baw się różnymi odcieniami i unikaj zbyt nasyconych barw

Najprostszą jednak metodą jest użycie barw o różnej jasności i nasyceniu. Wtedy jeden z kolorów dominuje nad drugim. Jednak, zamiast razić, komponują się ze sobą w bardzo przyjemny dla oka sposób.

Trichromatyczne blokowanie kolorów

Użycie trzech kolorów oddalonych od siebie w równy sposób nazywamy triadycznym lub trichromatycznym blokowaniem kolorów. Wbrew pozorom, łatwo zapamiętać tę nazwę, bo gdy wybierzemy kolory, tworzą one trójkąt. Jest to najtrudniejsza z opisywanych przeze mnie metod, jednak wyegzekwowana we właściwy sposób daje wyborny efekt. Możemy użyć barw podstawowych, ale też tych drugiego czy trzeciego rzędu, dla uzyskania jeszcze ciekawszego efektu. Pamiętajmy o tym, że jeśli stworzony przez nas kontrast jest zbyt intensywny, łatwo możemy sobie z nim poradzić, dodając elementy w kolorach naturalnych.

Kolory podstawowe zróżnicowane nasyceniem, wzorami i fakturą
Kolory podstawowe zróżnicowane nasyceniem, wzorami i fakturą

Podsumowanie

Niejako robimy to automatycznie, a jednak zwiększenie swojej wiedzy o łączeniu barw pozwala nam dostrzec nowe rozwiązania. Sam nie zdawałem sobie sprawy z tego, że łączę kolory w bloki. Jednak, gdy zacząłem czytać, w jaki sposób robić to poprawnie, udało mi się z posiadanych już ubrań skomponować stylizacje, których dotychczas nie widziałem. Zdecydowanie zamierzam dalej eksplorować tę technikę. Stanowi bardzo ciekawą podstawę, a wzbogacając ją o łączenie wzorów i faktur materiałów może dać nową jakość naszemu wizerunkowi. Zachęcam Was do tworzenia własnych, inspirowanych tą techniką kompozycji. Zapraszam Was też, do dzielenia się efektami na Instagramie. Oznaczajcie nas (@szycinamiare) z #szytebloki ! 

Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Enable Notifications    Ok No thanks